Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty ) już od 69,00 zł.
Odżywka białkowa na masę i rzeźbę - dlaczego białko to koronny suplement? 0
Odżywka białkowa na masę i rzeźbę - dlaczego białko to koronny suplement?

Odżywka białkowa na masę i rzeźbę, dlaczego to działa?

Odżywka białkowa, to jeden z najbardziej znanych i popularnych suplementów diety. Przekrój jego konsumentów jest wielowarstwowy i nie ogranicza się wyłącznie, do sportów siłowych oraz sylwetkowych. Głównym atutem białka, poza oczywiście składem, jest jego uniwersalność. W dzisiejszych czasach, białko w formie suplementu może stosować praktycznie każdy. Uczulenie na laktozę, czy dieta wegańska nie wyklucza jego roli w życiu codziennym. Najwierniejszą rzeszę klientów, sławetna odżywka białkowa gromadzi wśród osób pracujących nad swoją muskulaturą. Dlaczego białko jest fundamentalnym wsparciem, zarówno przy rozwoju masy mięśniowej, jak i redukcji tkanki tłuszczowej?

 

 

 

 

 

Odżywka białkowa na odchudzanie, dlaczego to dobry wybór?

Zacznijmy od tej na pozór, mniej oczywistej kwestii. Aby ją lepiej zrozumieć, musimy zapoznać się z pojęciem termogenezy. Termogeneza, w dużym uproszczeniu oznacza szereg procesów fizjologicznych, mających na celu wytworzenie takiej ilości ciepła, aby zapewnić stałą temperaturę organizmu. Jest to swoisty regulator ciała, odpowiedzialny za jego adaptacje do zmiennych warunków środowiskowych. Zjawisko termogenezy możemy zaobserwować wśród zwierząt stałocieplnych, czyli takich które utrzymują temperaturę ciała, na względnie równym poziomie. Człowiek, jako ssak charakteryzujący się stałą jednostką temperatury organizmu, również zalicza się do tej grupy.

Termogeneza jako sposób na oporny tłuszcz

Do wytworzenia ciepła organizm potrzebuję energii, a najwięcej znajdzie jej w tkance tłuszczowej. W kontekście tego, co interesuję nas najbardziej, na tym właśnie polega zjawisko termogenezy, która dzieli się na kilka form. W kręgu naszego zainteresowania wyróżnimy dwie. 

Termogeneza poposiłkowa

Jak łatwo się domyślić, występuje po spożyciu posiłku. Proces trawienia, transport oraz przyswajanie pokarmu, to wszystko już samo w sobie absorbuje znaczne pokłady energetyczne organizmu, wytwarzając pożądane ciepło. W żywności występuje wiele produktów, które nasilają efekt termogeniczny, powodując bardziej zintensyfikowane spalanie kalorii. Najlepszym termogenikiem jest białko.

Termogeneza potreningowa

Z nią natomiast mamy do czynienia po wysiłku fizycznym, od treningu siłowego po aerobowy. Mięśnie do samej pracy zużywają niebotyczne ilości energii, tym samym wdrażając efekt termogenezy, ale to nie wszystko. W pewnym momencie, organizm sięga do rezerw tłuszczu aby pozyskać paliwo dla przeciążanych tkanek mięśniowych - i tutaj właśnie mamy pole do popisu. Po spożyciu odpowiedniej ilości białka, efekt termogeniczny zostanie znacząco spotęgowany, co przełoży się na relatywnie dużą ilość spalonego tłuszczu. Jeśli zatem Twoim celem jest utrata zbędnych kilogramów, warto zadbać o dostarczenie białka tuż po wysiłku. Aby nie obciążać zmęczonego organizmu trawieniem, dobrym rozwiązaniem może okazać się odżywka białkowa w formie łatwo przyswajalnego proszku. Często też najzwyczajniej w świecie, nie mamy ochoty ani sił na jedzenie bezpośrednio po treningu, także białko wydaje się być idealnym consensuem pomiędzy naszym celem, a możliwościami.

Jak można wspomóc proces termogenezy?

Spożywaj od 5 do 6 posiłków dziennie. Cyklicznie powtarzające się mechanizmy zużywania energii i wytwarzania ciepła, będą miały bardzo duży wpływ na spalanie tłuszczu. Utrzymywanie organizmu na "włączniku" termogenezy, sprawi, że sam z siebie zacznie się pozbywać zbędnego balastu.
Zwiększ podaż białka w diecie, do minimum 2,5g na kg masy ciała. Białko jest najsilniejszym termogenikiem i stanowi podstawowy budulec nieustannie pracujących mięśni.
Zadbaj o wysokie spożycie błonnika. Błonnik charakteryzuję się znikomą wartością kaloryczną, więc dostarczenie go w odpowiednio dużej ilości, zwiększy ilość przeznaczonych kalorii na jego strawienie. Wydatek energetyczny potrzebny do jego skonsumowania przez organizm, będzie znacznie większy niż energia, jaką błonnik sam w sobie może zapewnić

Odżywka białkowa podczas budowania masy mięśniowej - jak to dobrze wykorzystać?

Aktualnie modnym jest twierdzenie, że białko w proszku jest w zasadzie niepotrzebne, bo możemy dostarczać wszystko z żywności. Jest to oczywiście prawda i białko samo w sobie, nigdy w pełni nie zastąpi prawdziwego pokarmu. Sprawa ma się jednak trochę inaczej, z punktu widzenia nabierania masy mięśniowej. Najlepszą i najszybszą metodą do zbudowania pokaźnej masy, będzie odpowiednia rotacja węglowodanów i tłuszczy. Białko ma tutaj mniejsze znaczenie, choć równie ważne. Jeśli chcemy nabrać kilogramów, potrzebować będziemy sporej ilości paliwa, a tym paliwem są właśnie węglowodany. To na tym aspekcie powinniśmy skupić się najbardziej. Dostarczenie dużej ilości węgli może być jednak dla wielu utrapieniem, przez dużą objętość pokarmu. Wybawieniem może okazać się białko w proszku. Przy budowaniu masy mięśniowej, w większości przypadków wystarczy klasyczne 2g na kg masy ciała, a nawet mniej. W przypadku jedzenia, rozmiarowo nie jest to dużo, jednak musimy pamiętać, że diety masowe opiewają często na 4 tys kalorii i więcej, z czego największy udział powinny mieć węglowodany. Czasem, możemy po prostu nie mieć siły dobić do tych 2g białka, więc zastosowanie odżywki białkowej w celu jego uzupełnienia, całkowicie rozwiązuje problem. Bardziej ambitni mogą spróbować zastąpić 80% podaży białka z pożywienia, suplementem na korzyść spożycia większej ilości pokarmu. Metodę te jednak, polecam stosować krótkotrwale. Białko ponadto, stanowi podstawowy budulec mięśni i kompleksowo wspomaga ich regenerację. 

 

A przy odchudzaniu?

Tutaj mamy jeszcze większe pole do popisu. Odżywka białkowa znakomicie sprawdzi się np. jako ostatni posiłek, z dodatkiem owocu. Białko pite do jedzenia, zapewnia uczucia sytości nawet jeśli dany posiłek będzie niewielki objętościowo, co przy redukcji tkanki tłuszczowej może okazać się zbawienne. Tak samo zbawienny może być klasyczny szejk białkowy, z dodatkiem banana lub twarogu, kiedy mamy ochotę na coś słodkiego. Zaspokajamy wtedy nasze rządze, trzymając jednocześnie kalorie w ryzach. Dla osób lubiących przygotowywać własne potrawy, odżywka białkowa znajdzie swoje miejsce przy domowych słodyczach i ciastach bez cukru. Jest to świetny zamiennik samego cukru, lub nie zawsze zdrowych słodzików. Ze względu na ogrom smaków do wyboru, białko w proszku to bardzo atrakcyjny wybór, który w żaden sposób nas nie ogranicza, a wręcz przeciwnie. Internet jest wręcz zalany, mnogością przepisów z wykorzystaniem odżywki białkowej, nie tylko na domowe łakocie. Z powodzeniem można upiec własny, wysokobiałkowy chleb, co burzy mit o konieczności odstawienia pieczywa podczas odchudzania. W tej materii, ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Można zatem jednoznacznie stwierdzić, że odżywka białkowa to jeden z najbardziej uniwersalnych suplementów diety, jeśli nie naj. 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl