Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty ) już od 69,00 zł.
Jak dbać o odporność organizmu? 0
Jak dbać o odporność organizmu?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odporność organizmu - jak ją poprawić, wzmocnić oraz, co stosować w jej profilaktyce

Nasz organizm został wyposażony we wszelkie niezbędne narzędzia, do walki z większością wirusów i bakterii. Jednym z nich jest nasz układ odpornościowy, który odpowiada za naszą ochronę przed atakami z zewnątrz. Jak wzmocnić naturalną odporność organizmu, co można zastosować w walce o jej poprawę, oraz jaką warto stosować profilaktykę, aby utrzymywać ją na wysokim poziomie? 

 Spis Treści

  1. Sport sposobem na naturalną odporność organizmu
  2. Naturalne ekstrakty i witaminy wzmacniające odporność 
  3. Sposoby na wykorzystanie czosnku
  4. Suplementy na odporność - gotowe preparaty
  5. Hartowanie organizmu w walce o odporność
  6. Morsowanie 

 

Sport sposobem na naturalną odporność organizmu

W zdrowym ciele, zdrowy duch. Ta maksyma przyświeca nam od wieków, gdyż już w starożytnej Grecji przywiązywano szczególną wagę do szeroko pojętej, sprawności fizycznej. Ludzkie ciało jest stworzone do bycia w ruchu, wtedy też funkcjonuje najlepiej. Jednym z dowodów na tą tezę, jest nasz ukryty katalizator - układ limfatyczny. 

Charakterystyka układu limfatycznego, dlaczego może wspomóc odporność?

Układ limfatyczny, nazywany także układem chłonnym, jest otwartą strukturą przewodów oraz naczyń, przez które przepływa jeden z płynów ustrojowych - limfa. Przepływ limfy jest możliwy dzięki skurczom mięśni szkieletowych, a najważniejszym zadaniem systemu limfatycznego, jest ochrona przed zakażeniami. Krążąca po ciele limfa, akumuluje w sobie toksyny które transportuje następnie do nerek, gdzie dokonywane jest ich wydalenie z organizmu. Układ limfatyczny jest bezpośrednio połączony z układem krwi, w którym krążą strażnicy naszej odporności - między innymi limfocyty, strategiczne białka krwi odpowiedzialne za ochronę organizmu przed drobnoustrojami. Limfocyty występują głównie w węzłach chłonnych, które z kolei wchodzą w skład systemu limfatycznego. System limfatyczny odgrywa decydującą rolę w zwalczaniu zakażeń i infekcji. Wiedząc, co umożliwia jego pracę, możemy znacząco poprawić przepływ limfy, co bezpośrednio przełoży się na lepsze oczyszczanie organizmu i podwyższoną odporność. To właśnie dlatego każdy rodzaj sportu, bądź jakiejkolwiek aktywności fizycznej, często jest traktowany jako pełnoprawny lek na receptę. 

Najlepsze ekstrakty i witaminy wzmacniające odporność

Ziemia wyposażyła nas, w wiele cennych dla naszego zdrowia roślin, które wykorzystujemy obecnie na wiele sposobów. Dobroczynne substancje podnoszące odporność, znaleźć możemy jednak także w innych źródłach. Poniżej prezentujemy listę, najlepszych patentów do stosowania w codziennej diecie dla każdego. 

Dawne kultury czciły słońce, wierząc, że daje im życiodajną energię, która między innymi chroniła ich przed chorobami. Dziś już wiemy, że odpowiedzialność za to, ponosi witamina D3, zwana inaczej witaminą słońca. Wpływ witaminy D3 na nasz organizm jest tak duży, przez wzgląd na obecność receptorów w komórkach odpornościowych, dzięki czemu witamina D jest doskonale przez nas absorbowana. Niedobór tego ważnego pierwiastka, prowadzi do wielu patologicznych zmian w organizmie. Witamina D oddziałuje na białe krwinki, pomagając im w produkcji substancji przeciwdrobnoustrojowych, w szczególności substancji zwanych katelicydynami. To peptydy o właściwościach bakteriobójczych, działające podobnie jak antybiotyki, lecz bez skutków ubocznych. Z kolei, gdy do gry wchodzą białe krwinki, by niszczyć zdrowe tkanki, jak ma to miejsce w przypadku chorób autoimmunologicznych, witamina D przywraca je do normalnego funkcjonowania. Niestety, najefektywniejszym sposobem na pozyskiwanie witaminy D3, jest ekspozycja na słońce, co przy naszej szerokości geograficznej nie zawsze jest możliwe. Z tego względu, ważna jest jej odpowiednia suplementacja, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Do wyboru mamy dwie opcje, krople lub wygodne tabletki

Najpopularniejsza z witamin, ma swoje mocne uzasadnienie w kwestii odporności organizmu. Witamina C, inaczej kwas askorbinowy bierze udział w licznych procesach biologicznych, a niektóre z nich bezpośrednio wpływają na odporność naszego organizmu. Wyższe stężenie witaminy C, powoduje wzrost aktywności krwinek białych – komórek układu odpornościowego, dodatkowo pobudzając ich migrację w kierunku miejsca reakcji zapalnej. Krwinki pochłaniają intruza i niszczą go w swoim wnętrzu, dzięki odziaływaniu licznych enzymów. Witamina C działa na krwinki niczym paliwo, im jej więcej, tym efektowniejszy i szybszy jest sam proces leczenia. To właśnie dlatego, kwas askorbinowy przez wielu uważany jest za idealne panaceum, w leczeniu przeziębienia lub grypy. Witamina C rozpuszcza się w wodzie i nie dochodzi do jej magazynowania w organizmie, dlatego szybko opuszcza nasze ciało wraz z moczem. U osób aktywnych fizycznie, proces ten przebiega jeszcze szybciej, ponieważ komórki pochłaniają zwiększoną ilość witaminy, a im więcej płynów przyjmujemy, tym skuteczniej ją wydalamy. Dlatego w przypadku nadmiernej aktywności ruchowo-treningowej, suplementacja witaminą C jest wręcz obowiązkowa. Ze względu na swoją sławę, preparatów z kwasem askorbinowym jest co nie miara, dlatego każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Najkorzystniejszą opcją pod względem przyswajalności i biodostępności, będzie sok z dzikiej róży. Równie dobrą formą suplementacji, będzie także klasyczny proszek

Większości z nas, kwasy tłuszczowe omega 3, kojarzą się zapewne z ich zbawiennym wpływem na mózg. I tak w istocie jest, nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3, są jednymi z najbardziej wartościowych dla człowieka. Stanowią budulec całego układu nerwowego, łącznie z centrum dowodzenia w postaci mózgu. Ze względu na tak ważną rolę, omega 3 pomagają także zachować równowagę organizmu, zwaną inaczej homeostazą. Co za tym idzie, również i prawidłową odporność organizmu, niwelując stany zapalne. Kwasy tłuszczowe omega 3, możemy w dość prosty sposób dostarczyć z diety, nie potrzebując suplementów. Najlepszym rozwiązaniem będzie dobór odpowiedniego oleju. Ze względu na swoje liczne walory prozdrowotne i bogactwo stężenia, kwasów omega 3 w idealnych proporcjach 3:1, dobrym wyborem może się okazać olej konopny.

 

Cynk jest nam niezbędny do funkcjonowania blisko 300 enzymów. Znalazł się on na naszej liście, z powodu istotnego wpływu na odporność. Otóż cynk bierze bezpośredni udział w tworzeniu limfocytów T, jednych z najważniejszych komórek, na których barkach leży nasza naturalna odporność. Ponadto, pomaga przyśpieszać ich dojrzewanie w komórkach, dzięki czemu nie ma ryzyka spóźnionej reakcji organizmu na intruza. 

Występuje najczęściej pod postacią małych, czarnych ziarenek, często bytujących w naszych kuchniach jako przyprawa. Te niepozorne kuleczki są bogactwem witamin i soli mineralnych (głównie witaminy E, żelaza, potasu, miedzi, cynku a także wapnia). Czarnuszka charakteryzuje się przede wszystkim, antyoksydacyjnym działaniem, co skutkuję bardziej wydajnym wydalaniem toksyn z organizmu. Posiada także właściwości przeciwnowotworowe i przeciwzapalne, a najnowsze badania udowadniają jej potencjał w leczeniu cukrzycy. Czarnuszkę możemy stosować w formie zmielonych ziaren, jako dodatek do potraw, ale jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie olej z czarnuszki, który jest esencją bioaktywnych składników bezpośrednio wpływających na naszą odporność. Te ukryte w olejku związki, mają zdolność do czasowego podnoszenia ilości komórek układu odpornościowego, działając jednocześnie przeciwzapalnie i łagodząco. 

Następna popularna przyprawa, którą możemy spotkać w większości Polskich kuchni. Kurkuma to przede wszystkim, naturalny środek przeciwzapalny, którego siła mierzona jest na równi z aptecznymi lekami. Pomaga chronić nasz organizm przed działaniem wolnych rodników, a także jest prawdziwą bronią przeciw infekcjom. Związki za to odpowiedzialne nazywane są kukuminoidami, na tle których wyróżnia się ten kluczowy, czyli kurkuminę w postaci żółtopomarańczowego barwnika. Kurkumina sama w sobie wykazuje słabą wchłanialność do przewodu pokarmowego, dlatego należy ją łączyć z piperyną, związku występującym w czarnym pieprzu. Jeśli chcemy zastosować kurkumę stricte na odporność, poleca się łączyć ją z witaminą C. Takie połączenie przewyższa wszystkie solowe preparaty na bazie samej witaminy. 

Zostajemy w krainie przypraw, z której wyłania się następna broń przeciw drobnoustrojom. Działanie imbiru przyrównuje się często do popularnej aspiryny, a to ze względu na wyjątkowo silne działanie przeciwzapalne i hamujące rozwój wirusów, ale nie tylko. To także pułapka na wszystkie bakterie oraz grzyby, które mogą rozwijać się w naszym organizmie. Koronnym wpływem imbiru na nasze ciało, jest jego zdolność do zbijania gorączki i łagodzenia bólu, dzięki czemu możemy wykorzystać go jako pełnoprawny lek w przypadku wystąpienia infekcji. Imbir doskonale radzi sobie z zakażeniami górnych dróg oddechowych, w przypadku bólu w okolicach gardła, przynosi niemal natychmiastową ulgę. Można wzmocnić, a jednocześnie uatrakcyjnić jego działanie dodając nieco miodu i soku z cytryny. 

Zwany inaczej kitem pszczelim, występuje w formie gęstej substancji, używanej przez pszczoły do wyścielania wnętrza ula. Praktyka ta ma zapewniać ochronę przed atakami patogenów z zewnątrz. Kit pszczeli jest w całości pobierany z wydzielin i żywic drzew, a także kwiatów. Jego skład zależy od pory roku, otoczenia, warunków środowiskowych i rasy pszczół które go produkują. Według badań, w propolisie może występować nawet do 300 aktywnych biologicznie substancji, w całości pochodzenia roślinnego. To prawdziwa bomba witamin, pierwiastków i soli mineralnych, zbawiennych dla naszego organizmu. Kit pszczeli wykazuje silne działanie przeciwbakteryjne i na tym polu jest wyjątkowo skuteczny. Wspiera ponadto procesy regeneracyjne, może być pomocny w leczeniu opryszczki, zakażeń miejsc intymnych i, co nas najbardziej interesuje - stymuluje działanie układu immunologicznego, podnosząc naturalną odporność organizmu niwelując jednocześnie negatywne skutki stresu, które mogą ją obniżać. 

Inaczej jeżówka, to roślina o całej gammie zastosowań na polu profilaktyki zdrowotnej. Dzięki doskonałej antyoksydacji organizmu, skutecznie zwalcza wszelakie infekcje wirusowe i bakteryjne. Poprzez namnażanie komórek układu odpornościowego i pobudzanie do pracy białych krwinek, jest doskonałym wyborem w walce o odporność. Według badań, spożywanie jeżówki wraz z witaminą C, redukuje ryzyko wystąpienia przeziębienia bądź grypy, aż o 90%. 

Koronny cud natury, który pracował na swoje uznanie od wieków. Czosnek stanowi podstawę medycyny ludowej, a przez współczesną uważany jest za jedną z najsilniej działających substancji, której przypisuję się łątkę naturalnego antybiotyku. Allicyna - to właśnie dzięki tej substancji, możemy być bezpieczni o swoją odporność. Czosnek został zatwierdzony przez Światową Organizacje Zdrowia jako lek, co pokazuje jego ogromny potencjał i korzyści płynące z konsumpcji. Znajduję się w nim blisko 100 aktywnych biologicznie substancji. Witaminy z grupy B, witamina C, fosfor, selen, cynk, mangan - to wszystko znajdziemy już w jednym ząbku czosnku.

Sposoby na wykorzystanie czosnku

Ze względu na swój potencjał w zwalczaniu przeziębienia, grypy i infekcji wirusowo-bakteryjnych, czosnek znalazł mnogość form zastosowań. Niektórych może odstraszać jego charakterystyczny, ostry zapach, ale i na to istnieją sposoby, nie niwelujące korzyści jakie możemy uzyskać.

Jednym z patentów jest tradycyjne kiszenie, dzięki czemu uzyskujemy dodatkowo znakomity probiotyk. A skoro jesteśmy już przy temacie probiotyków, warto podkreślić jak wielką role pełnią one w przypadku naszej odporności, więcej na ich temat jest tutaj. Czosnek natomiast, sam w sobie pozytywnie oddziałuje na układ trawienny, pomagając zwalczać pasożyty, a kiszenie sprawia, że wpływa także na naszą florę bakteryjną, uzupełniając jej stany etatowe. Czosnek kiszony jest także o wiele bardziej łagodny dla żołądka, dzięki czemu może być spożywany przez osoby z nadwrażliwością, bądź problemami jelitowymi. Innym rozwiązaniem może być syrop z czosnku. Przygotowanie takiej mikstury zajmuję mniej czasu niż jego kiszenie, a w kwestii przepisu ogranicza nas jedynie wyobraźnia. 

Klasyczny syrop na bazie czosnku

  • 3 główki czosnku
  • 3 cytryny
  • 6 łyżek miodu lipowego
  • Szklanka chłodnej wody

Czosnek należy zetrzeć na tarce, bądź też zmiażdżyć za pomocą przeznaczonego do tego urządzenia. Z cytryn wycisnąć sok, mieszając go z miodem i czosnkiem. Na końcu wystarczy dolać wody, wymieszać wszystkie składniki i odstawić na 24 godziny w zaciemnione miejsce. 

Jak jeść czosnek?

Na pozór banalna kwestia, ale jednak nie do końca. Nie każdy wie, że czosnek uwalnia najwięcej dobroczynnych substancji, dopiero po jego zmiażdzeniu/starciu i odstawieniu na około 20 minut. To wtedy mamy dostęp do wszystkich substancji aktywnych, które nie zostaną zniwelowane przez kwas żołądkowy w wyniku trawienia. Czosnek spożywany w taki sposób, charakteryzuje się o wiele większą przyswajalnością. 

Suplementy na odporność - gotowe preparaty

Na rynku istnieje wiele suplementów, wpływających na odporność organizmu. Niektóre z nich mogą być dobrą alternatywą dla metod naturalnych, tudzież znaleźć zastosowanie jako ich uzupełnienie. Co jest godne polecenia? 

Kompleks na poprawę odporności od MYVITA

Produkt, MyVita Silver Pro Complex Odporność, zawiera unikalną kombinację składników, które w skuteczny sposób wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Do tej mieszanki należą:

  • Witamina C w formie opatentowanego kwasu L-askorbinowego Quali-C,
  • Witamina D3 w formie opatentowanego cholekalcyferolu pozyskiwanego z lanoliny Quali-D,
  • Certyfikowane colostrum standaryzowane do 40% zawartości przeciwciał odpornościowych w postaci immunoglobulin typu G (IgG),
  • Cynk w postaci chelatu aminokwasowego (diglicynianu cynku) o najwyższej przyswajalności spośród wszystkich dostępnych form,
  • Ekstrakt z korzenia lukrecji standaryzowany na zawartość aż 20% glicyryzyny.

Produkt wytworzony w standardzie ,,czystego składu” zawiera wyłącznie aktywne składniki (bez sztucznych dodatków i wypełniaczy), które zostały zamknięte w roślinnej kapsułce wytworzonej z roślinnej celulozy bez barwników (bez dwutlenku tytanu).

 

CHAGA od 7NUTRITION

7NUTRITION Chaga Mushroom to czysty ekstrakt (10:1) z grzybów chaga (błyskoporek podkorowy) o właściwościach niezbędnych dla utrzymania zdrowia organizmu. Tym bardziej, że błyskoporek został okrzyknięty przez ekspertów królem grzybów ze względu na niezwykle silne działanie antyoksydacyjne. Nie bez znaczenia dla zdrowia i poprawy wyników sportowych, jest też zdolność do redukowania stanów zapalnych.

Chaga zawiera składniki aktywne, które pobudzają układ immunologiczny, regulują jego pracę, a co za tym idzie zwiększają odporność na działanie patogenów chorobotwórczych. W skrócie: chorujemy rzadziej / krócej, a ewentualne objawy stają się łagodniejsze.

Jednym z zalet ekstraktu błyskoporka jest dobroczynne działanie na wrażliwość insulinową i poziom cukru we krwi, dzięki czemu na suplementacji skorzystają osoby borykające się np. z insulinoopornością. Będzie to nieocenione zarówno przy poprawie stanu organizmu, jak i w momencie, gdy pracujemy nad sylwetką (np. redukowanie nadmiaru tkanki tłuszczowej).

 

Ashwagandha od SWANSON'a

Ashwagandha jest ojcem chrzestnym medycyny naturalnej, prosto z dalekiego wschodu. To jedna z najsilniej, oddziaływujących roślin na nasz organizm pod wieloma kątami, w tym na układ odpornościowy. Więcej o tej niezwykłej roślinie mocy znajdziecie tutaj.

Hartowanie organizmu w walce o odporność

Metoda stara jak świat, czyli hartowanie organizmu poprzez ekspozycje na chłód, jest jedną z najlepszych na podniesienie naturalnej odporności. W pierwszej kolejności, warto przekonać się do życia w relatywnie umiarkowanej temperaturze, stopniowo wychładzając pomieszczenia i przyzwyczajając ciało do nowych bodźców. Nie bez przyczyny bakterie oraz inne patogeny, najkorzystniejsze warunki do wzrostu mają w środowisku wysokocieplnym. Jeśli jednak nie jesteśmy zimnolubami, istnieją inne, równie skuteczne sposoby na poprawę odporności. Już nawet kilkuminutowy, jesienno-zimowy spacer w samym polarze, znacznie poprawi nasze pole ochronne. Jest to oczywiście kwestia mocno indywidualna, zależna od temperatury otoczenia, naszych nawyków jak i stanu organizmu. Zasada jest jedna - stopniowa ekspozycja ciała na zimno. Idealnym treningiem mogą być zimne prysznice, bądź spacer boso po trawie, kiedy temperatura na dworze spadnie poniżej 10 stopni, albo po śniegu. Chodzenie boso samo w sobie, przez wieki było uznawane za jedną z najskuteczniejszych metod leczenia wielu chorób, jak i również podnoszenia odporności. Warto więc zdejmować buty nawet na chwilę, niezależnie od warunków otoczenia.

Morsowanie

Morsowanie w ostatnim czasie stało się wręcz modą, lecz nie bez przyczyny. To najstarsza i najskuteczniejsza metoda na poprawę odporności, jak i stanu całego organizmu. Zyskała taką popularność ze względu na to, że morsować może większość zdrowych osób. Nie wymaga to także wydawania pieniędzy na lekarzy, suplementy czy leki. Korzyści płynące z morsowania są olbrzymie i nie ograniczają się do poprawy, jednego czy dwóch parametrów organizmu. Śmiało można stwierdzić, iż jest to swego rodzaju sposób na długowieczność i skuteczne odmładzanie, pod warunkiem, że wiemy jak to robić i praktykujemy morsowanie regularnie. W ostatnim czasie powstało sporo stron internetowych poświęconych stricte morsowaniu, udzielają się na ten temat także lekarze oraz ludzie ze świata nauki. Należy pamiętać, że początki morsowania są dużym szokiem dla organizmu i w żadnym wypadku nie wolno robić tego z przysłowiowego marszu. Przez wzgląd na dużą liczbę składowych samego procesu, zachęcamy do samodzielnej edukacji w tym zakresie i koniecznej konsultacji ze specjalistami, aby nie zrobić sobie krzywdy. 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl