Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty ) już od 69,00 zł.
Jakie odżywki na początek? 0
Jakie odżywki na początek?

Jakie odżywki na początek?

Postanowiliście wrócić do formy i planujecie powrót na siłownię? Bez względu na to, czy chcecie zwiększyć swoją masę mięśniową czy zredukować nadmiar tkanki tłuszczowej, w obu tych przypadkach warto sięgnąć po dodatkowe wsparcie w postaci suplementów i odżywek. Co brać po treningu i przed? Jaka suplementacja dla poczatkujących bywalców siłowni? O tym w dzisiejszym artykule.

Na samym początku musimy zaznaczyć, że powrót do treningów powinien być przemyślany i spokojny. Nie warto porywać się z motyką na słońce i zakładać, że zrzucimy 10 kilogramów w miesiąc lub będziemy ćwiczyć 7 razy w tygodniu, by jak najszybciej wyrobić sobie stalowe mięśnie. Jak w każdym procesie, tak i tutaj potrzebny jest złoty środek, a zaczynając ćwiczenia najlepiej wprowadzić metodę małych kroczków i stawiać sobie większe wyzwania w miarę wzrostu naszej kondycji i siły organizmu.

Czy zatem również suplementy będą nam potrzebne od samego początku? Uczciwie trzeba zaznaczyć, że na zupełnie samym początku najbardziej będziemy potrzebowali odpowiedniej motywacji, zrównoważonego planu treningowego oraz wygodnego stroju do ćwiczeń. Dopiero z biegiem czasu warto pomyśleć o zoptymalizowaniu swojej diety i wprowadzeniu do niej odpowiedniej suplementacji dla poczatkujących. Pamiętajmy, że ciało potrzebuje czasu, by dostosować się do zmian, nie jest zatem dobrym pomysłem, przeprowadzanie radykalnej rewolucji, gdyż może się ono zbuntować i odmówić posłuszeństwa.

Niemniej jednak, chcąc wspomóc proces odchudzania czy przyrostu tkanki mięśniowej, warto wesprzeć się podstawowymi odżywkami oraz suplementami. Oto najważniejsze z nich.

Suplementacja dla początkujących – co wybrać?

Zaczynając treningi, bez względu na to czy siłowe czy cardio, musicie wiedzieć, że z jednej strony wesprą one Wasz organizm, poprawią kondycję, elastyczność czy wytrzymałość, z drugiej jednak zwiększą zapotrzebowanie organizmu na makro- i mikroelementy. W takiej sytuacji istnieje ryzyko wystąpienia niedoborów pewnych substancji, zwłaszcza tych, które będą wydalane z organizmu wraz z potem.

By zapewnić sobie dobre samopoczucie, odpowiedni poziom energii, a przede wszystkim zdrowie podczas wzmożonej aktywności fizycznej, warto uzupełnić dietę o witaminy i minerały. Polecamy przede wszystkim sięgnąć po suplementy witaminy D3 i K2, które wzmocnią ogólną odporność organizmu, a także zadbają o układ ruchu. Trenując, warto suplementować także kwasy tłuszczowe omega-3 , witaminy z grupy B, magnez, żelazo, cynk, selen, jod, mangan, miedź. Dobrym pomysłem jest również sięgnięcie po adaptogeny takie jak żeń-szeń, ashwagandha czy korzeń maca. Te naturalne produkty kompleksowo wzmacniają wydolność organizmu i podnoszą jego odporność, co przełoży się na lepsze wyniki treningowe oraz pomoże ciału przyzwyczaić się do wzmożonej aktywności.

Odżywki białkowe dla poczatkujących

Jeśli chcemy poważnie podejść do wzmocnienia naszych mięśni czy redukcji tkanki tłuszczowej, z czasem dobrze byśmy zadbali o prawidłową podaż białka w naszej diecie. Proteiny to bowiem podstawowy budulec mięśni, a do tego im więcej ich w naszej diecie, tym lepszy staje się metabolizm naszego organizmu, co przełoży się na szybsze efekty redukcji.

W sklepach znajdziemy bogaty wybór różnorodnych odżywek białkowych. Wybór konkretnej zależy od naszych indywidualnych preferencji. Możemy sięgnąć po klasyczne odżywki białkowe w ulubionym smaku. Jeśli nie tolerujemy laktozy, to łatwością znajdziemy produkt, który jej nie zawiera. Z kolei osobom na dietach wegańskich polecamy produkty zawierające w swoim składzie wyłącznie białko pochodzenia roślinnego.

BCAA

Kolejnym cennym elementem suplementacji dla początkujących są rozgałęzione kwasy BCAA, które skutecznie wspierają spalanie tkanki tłuszczowej. Ich stosowanie zapobiega też procesowi rozpadu tkanki mięśniowej, który może wystąpić przy nadmiernej aktywności fizycznej.

EAA

Alternatywą dla aminokwasów BCAA mogą być aminokwasy EAA, które stają się coraz bardziej popularne wśród osób aktywnych fizycznie. Są to aminokwasy egzogenne, czyli te, których organizm ludzki nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie i musi dostarczać ich wraz z pożywieniem lub odpowiednią suplementacją.

Aminokwasy EAA wspierają budowę tkanki mięśniowej oraz przyspieszają regenerację potreningową. Warto po nie sięgnąć szczególnie, jeśli jesteśmy na diecie wegańskiej czy wegetariańskiej, w których może brakować aminokwasów egzogennych (niektóre znajdują się wyłącznie w mięsie lub produktach pochodzenia zwierzęcego).

L-karnityna

To dość popularna substancja, po którą sięgają osoby pragnące schudnąć. Znane jest działanie L-karnityny przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej. Najlepsze efekty jej stosowania widać właśnie, gdy wspieramy się tym suplementem podczas treningów.

Kreatyna

To substancja o szerokim zastosowaniu, która chroni mięśnie podczas treningu, zapobiega powstawaniu mikrouszkodzeń, także skutecznie je regeneruje. Ponadto przyspiesza proces zwiększania masy mięśniowej, podnosi też ogólną wytrzymałość i siłę organizmu. Stanowi efektywny dodatek do suplementacji dla poczatkujących, gdyż pomaga organizmowi zaadoptować się do zwiększonej aktywności fizycznej.

Suplementy po treningu i przed

Kiedy już wiecie, co powinno znaleźć się w suplementacji dla początkujących, pewnie zadajecie sobie jeszcze pytanie, co brać po treningu, a co przed. Okazuje się bowiem, że moment przyjęcia niektórych suplementów ma znaczenie dla ich skuteczności.

Czas potreningowy jest kluczowy zarówno w procesie odchudzania, jak i wzrostu masy mięśniowej. Wówczas organizm osiąga swoje metaboliczne maksimum, dlatego zaleca się zaraz po ćwiczeniach zjeść solidny posiłek. W tym czasie najważniejsza będzie także odżywka białkowa, ją powinniśmy spożyć do 15 minut po zakończonych ćwiczeniach.

Z kolei aminokwasy BCAA oraz EAA można przyjmować przed treningiem jako dodatkowe źródło energii, a także po nim, by zwiększyć masę mięśniową, siłę i zapobiec rozpadowi mięśni.

L-karnitynę możemy zażywać o dowolnej porze, podobnie jak inne suplementy w postaci minerałów i witamin.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl