Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty ) już od 69,00 zł.
Jakie witaminy brać na co dzień? 0
Jakie witaminy brać na co dzień?

Jakie witaminy brać na co dzień?

Wiele osób zastanawia się, czy suplementacja witamin i minerałów jest im potrzebna na co dzień, a jeśli tak, to po jakie preparaty warto sięgnąć. W niniejszym artykule podpowiadamy, które substancje warto dostarczać do organizmu w postaci suplementów i kiedy najlepiej jest je stosować. Zapraszamy do lektury.

W dzisiejszych czasach o suplementacji jest coraz głośniej. Wraz ze wzrostem trendu na zdrowe odżywianie, świadomość wielu osób w tym zakresie bardzo się zwiększyła. Jednak zdania, co do przyjmowania suplementów nadal pozostają podzielone. Jedni twierdzą, że dobrze zbilansowana dieta powinna nam zapewnić wszystko, czego potrzebujemy, inni jednak apelują, że w dzisiejszych czasach jesteśmy tak mocno narażeni na eksploatację organizmu, iż nie jesteśmy w stanie dostarczyć sobie wraz z dietą prawidłowej ilości niezbędnych substancji. Jaka jest prawda?

Przyczyny niedoborów witamin w organizmie

Jak zawsze, leży ona gdzieś pośrodku. Faktem jest, że jeśli zadbamy o zbilansowaną dietę, to w dużej mierze zapewniamy sobie niezbędne dla zdrowia składniki. Trzeba jednak pamiętać, że stworzenie takiego jadłospisu nie jest proste. Przede wszystkim dlatego, że dzisiejsza żywność i tak nie zawiera tylu witamin i minerałów, co jeszcze kilkadziesiąt lat wstecz. Wynika to z wyjałowienia gleb oraz stosowania pestycydów oraz innych wspomagaczy, a także warunków, jakie panują w wielu hodowlach zwierząt. Przemysłowe działania, które mają na celu na szeroką skalę zapewnić nam duże ilości żywności, zazwyczaj sprawiają, że dostępna jest ona szybko, jednak traci na jakości. To dlatego tak popularne ostatnio stają się produkty ekologiczne i ze zrównoważonych hodowli. Dba się w nich, by zarówno rośliny, jak i zwierzęta, były hodowane tam w sposób naturalny. Jeśli zatem nie zawsze wybieramy ekologiczne owoce, warzywa i produkty zwierzęce, to jest to pierwszy sygnał, że możemy nie dostarczać sobie wszystkich niezbędnych dla zdrowia składników.

Druga kwestia dotyczy samej diety, na jakiej jesteśmy. Badania dowodzą, ze lepsza dla zdrowia jest dobrze zbilansowana dieta wegańska czy wegetariańska, ale siłą rzeczy nie dostarczy ona nam pewnych składników, które znajdują się tylko w mięsie czy w produktach pochodzenia zwierzęcego. Stosując je, suplementacja staje się właściwie konieczna.

Do tego dochodzi jeszcze trzeci aspekt. Związany ze stylem życia, jaki prowadzimy. Zdrowa dieta to tylko jeden z elementów, który wpływa na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Równie ważna jest odpowiednia ilość snu i odpoczynku, umiejętność sprawnego radzenia sobie z stresem, aktywność fizyczna, a także relacje, jakie mamy z najbliższymi czy stosowane przez nas używki. Jeśli nasz tryb życia na co dzień, nie jest higieniczny zarówno w kwestii fizycznej, jak i psychicznej, to przyswajane z pokarmu składniki odżywcze będą kiepsko wchłaniane przez organizm lub szybko przez niego tracone, a to prowadzi do niedoborów.

I w tym miejscu pojawia się przestrzeń dla dobrej jakości suplementów diety, które odpowiednio dobrane mogą być stosowane nawet codziennie, by zapewnić nam prawidłowy poziom niezębnych związków. Jakie suplementy warto brać? Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych witamin i minerałów.

Witamina C – najważniejsza witamina dla zdrowia i dobrego samopoczucia

Witamina C to substancja, która bierze udział w niemalże wszystkich procesach życiowych organizmu. To silny przeciwutleniacz, który zwalcza wolne rodniki, chroniąc w ten sposób organizm przed przedwczesnym starzeniem i rozwojem chorób cywilizacyjnych. Substancja ta wzmacnia naczynia krwionośne, podnosi odporność organizmu, przyspiesza gojenie się ran, łagodzi objawy takich schorzeń jak zapalenie stawów, osteoporoza, nadczynność tarczycy czy depresja. Dzięki temu, że witamina C jest rozpuszczalna w wodzie, jej nadmiar jest usuwany wraz z potem czy moczem. To sprawia, że bardzo ciężko ją przedawkować.

Witaminy z grupy B – kompleksowe wzmocnienie odporności

Witamina B to tak naprawdę szereg różnych substancji, z których każda ma nieco odmienne działanie. Razem jednak biorą udział w niemalże każdym procesie życiowym. Są odpowiedzialne przede wszystkim za prawidłową pracę układu nerwowego, zapewniają wysoką odporność organizmu, wspomagają pracę układu krążenia, pokarmowego i hormonalnego.

Witaminy z grupy B, podobnie jak witamina C, również rozpuszczają się w wodzie, więc nie jest łatwo je przedawkować. Zaleca się je stosować szczególnie osobom, które cierpią na obniżony nastrój lub funkcjonują w permanentnym stresie.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Odpowiedzią na pytanie, jakie suplementy warto brać, są także kwasy tłuszczowe omega-3. Zazwyczaj jest ich w naszej diecie zdecydowanie za mało. Naturalnie występują przede wszystkim w tłustych rybach, a za tymi nie każdy przepada. A nawet gdy lubimy ryby, to trafiają one na nasz stół zdecydowanie za rzadko. Dlatego też warto sięgnąć po suplementy z kwasem tłuszczowym omega-3. Właściwie nie istnieje górna granica dla tej substancji w naszym organizmie, ważny jest odpowiedni bilans miedzy nią, a kwasami omega-6. Zaleca się, by ta proporcja wynosiła 2:1 na korzyść kwasów omega-6, których w naszej diecie jest stosunkowo dużo. Jeśli nie są one równoważone kwasami omega-3, może to powodować powstawanie stanów zapalnych.

Kwasy tłuszczowe omega-3 wykazują działanie przeciwzapalne, podnoszą odporność, wspierają prawidłową pracę mózgu, zmniejszają ryzyko wystąpienia różnych chorób oraz wzmacniają serce i naczynia krwionośnie, chronią przed zakrzepami, zawałami czy udarami.

Witamina D3 + K2

W codziennej suplementacji jednymi z najważniejszych witamin są witamina D3 i K2. Warto po nie sięgnąć szczególnie, kiedy nie mamy dostępu do słońca, czyli jesienią i zimą. Witamina D3 odpowiada w dużej mierze za odporność organizmu i bierze udział w regulowaniu właściwie każdego procesu życiowego. Trzeba ją przyjmować z witaminą K2 ze względu na wapń. Witamina D3 zwiększa jego wchłanianie, a K2 dba, by wapń trafiał wyłącznie do kości i zębów, a nie np. naczyń krwionośnych, co może skutkować ich zatkaniem.

Minerały, które warto brać codziennie

Prócz witamin i kwasów tłuszczowych, wśród suplementów, jakie warto brać codziennie, dobrze wziąć pod uwagę jeszcze niektóre minerały. Do najważniejszych z nich zaliczamy magnez oraz cynk.

Magnez warto brać, gdyż bardzo łatwo wypłukuje się on z organizmu, a jego wchłanianie zmniejsza się w wyniku stresu. Z kolei cynk występuje w produktach, które stosunkowo rzadko spożywamy na co dzień, dlatego dobrze jest uzupełnić jego podaż odpowiednią suplementacją.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl