Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty ) już od 69,00 zł.
PROBLEMY Z WAGĄ? PRZYWRÓĆ...RÓWNOWAGE 0
PROBLEMY Z WAGĄ? PRZYWRÓĆ...RÓWNOWAGE

Gospodarka cukrowa - fizjologia, objawy nieprawidłowości i sposoby na jej odpowiednią regulacje.

W mainstremie nadal istnieje wiele błędnych przekonań, odnośnie skutecznego zrzucania zbędnego balastu w postaci nadmiaru tkanki tłuszczowej. Pomimo wielu składowych tego procesu, takich jak np. uwarunkowania genetyczne czy choroby, można jednak znaleźć ten mityczny wręcz, złoty środek. Suplementy to dobrodziejstwo naszych czasów, ale należy pamiętać, że są to tylko dodatki. Szalenie istotne, niektóre wręcz niezbędne lecz same mogą okazać się niewystarczające w kontekście oczekiwań. Główną role musimy odegrać my sami, programując odpowiednio nasze ciało za pomocą takich bodźców jak trening, odpowiednia ilość snu, zbilansowana dieta…no właśnie, dieta. Nie bez kozery mówi się, że formę budujemy w kuchni. Ale czy na pewno wiemy jak to robić świadomie? Na czym w ogóle polega zdrowe odchudzanie? Jaką role ma w nim gospodarka cukrowa? Gdzie jest ten złoty środek?

 

Gospodarka cukrowa a insulinooporność

Globalizacja niesie ze sobą wiele następstw, między innymi zwiększony konsumpcjonizm. Trudno się dziwić temu zjawisku, w końcu poprzednie pokolenia nie miały nawet ułamka dzisiejszych wygód i możliwości. Popularyzacja niezdrowej żywności, wraz z radykalnym wzrostem ilości cukru w produktach spożywczych, przyniósł nam także całą gammę problemów zdrowotnych, na które coraz częściej cierpią dzieci w wieku szkolnym. Na początku XXI wieku, w krajach rozwiniętych przeciętny konsument spożywał do 9kg cukru rocznie. Dla porównania, dziś jest to nawet 50kg. Tak ogromny skok podaży tego składnika w diecie, nie mógł nie wywrzeć wpływu na kształtowanie się ludzkiego organizmu w dzisiejszych czasach. Patrząc przez pryzmat ewolucji, to zaledwie sekunda. Człowiek nie jest więc w stanie, zaadaptować się do takiego przewrotu żywieniowego. Insulinooporność to efekt tej cukrowej rewolucji. Niestety niejeden. Często jest to także cukrzyca, hiperglikemia i różnorakie problemy związane z poziomem insuliny, bądź glukozy we krwi. Nietrudno się zatem domyślić, że przetworzony cukier nie jest naszym przyjacielem, zwłaszcza w procesie odchudzania.

 

Fizjologia gospodarki cukrowej

Utrata tkanki tłuszczowej to złożony proces, absorbujący spore zasoby energetyczne. Streszczając -  organizm uwalnia do krwi kwasy tłuszczowe, w celu przejęcia ich później przez wątrobę i komórki mięśniowe. Następnie ulegają utlenieniu, tj. zostają przekształcone w energie. Jeśli jednak w naszej diecie dominuje cukier, do krwi zostaje „wpuszczona” insulina, której zadaniem jest zamienienie go w energie. Jednakże zwykle dostarczamy o wiele za dużo cukru w pojedynczej dawce, co skutkuje dużym skokiem insuliny i jego trafieniem do komórek tłuszczowych, w ramach zapasu wspominanej energii. Częsta powtarzalność tego procesu może skutkować wyżej wymienionymi dolegliwościami, w mniejszym lub większym stopniu nasilenia.

 

Zaburzenia gospodarki cukrowej – objawy

Jeśli zauważyłeś/aś u siebie ⬇️

📌Senność po posiłkach zawierających węglowodany/senność w ciągu dnia

📌Problemy z pamięcią oraz koncentracją

📌Rozdrażnienie/apatie

📌Napady „wilczego” głodu

📌Chęć kończenia posiłku czymś słodkim

📌Przybieranie na wadze pomimo aktywności fizycznej/niemożność jej utraty           mimo ruchu

 

…może to oznaczać znaczące zaburzenia, funkcjonowania gospodarki cukrowej w Twoim organizmie. Nie są to jednoznaczne objawy chorób związanych z jej niewydolnością, lecz symptomy te nieodzownie im towarzyszą. Aby mieć pewność, należy wykonać kompleksowe badania. Jakie? ⬇️

 

📌Podstawowe badanie krwi – morfologia

📌Test obciążenia glukozą – krzywa cukrowa i insulinowa

📌Badanie poziomu insuliny we krwi

 

Niezależnie od aktualnego stanu zdrowia i wyników, należy pamiętać, że choroby związane cukrem można bezinwazyjnie wyleczyć/cofnąć. To samo tyczy się gospodarki cukrowej, nawet jeśli jest w opłakanym stanie – jest to proces odwracalny. Jak to zrobić? ⬇️

 

Sposoby na regulacje gospodarki cukrowej - dieta

Wiem, że nikogo to nie pocieszy, ale tylko całkowita eliminacja przetworzonego cukru, fast foodów, sklepowego pieczywa a także palenia papierosów, może wyregulować nasz silnik i zapewnić mu długotrwały żywot. To jednak nie wszystko, bowiem zaniedbania od strony żywieniowej wiążą się z koniecznością wprowadzenia adekwatnie dużych zmian. Warto zamienić np. ryż/ziemniaki na kaszę, zwłaszcza jaglaną. Wskazane jest, aby model spożycia węglowodanów zawierał w sobie właśnie takie źródła. Bez popadania w skrajności, ale możliwie najzdrowsze, czyli jak najmniej przetworzone produkty. W ogólnym rozrachunku, nasza dieta winna opierać się na szeroko pojętej zieleninie i alkalizujących nasz organizm, źródłach węglowodanów. Po prostu starajmy się aby „zielone” pod postacią warzyw, a także owoców (fruktoza to nie zło, pod warunkiem nie łączenia jej z cukrami prostymi pochodzącymi z np. słodyczy) przeważało, lub co najmniej równało się spożyciu innych produktów.

 

Co jeszcze możemy zrobić? ⬇️

🏋️‍♂️Trening/aktywność fizyczna – pod każdą postacią, byle nie do czerwonego pola. Zbyt duża intensywność treningowa wpływa negatywnie nie tylko na nasze mięśnie i stawy, ale na cały organizm. Wydzielający się wówczas hormon stresu, czyli kortyzol zaburza prawidłową prace także gospodarki cukrowej. Stres jest zaraz po cukrze, głównym winowajcom występowania wspominanych na początku chorób, oraz skutecznie zaburza prace całej gospodarki o jakiej aktualnie mówimy.
 
🌙Sen – minimum 8 godzin nieprzerwanego snu, skutecznie stymuluje prace wszystkich naszych podzespołów. O tym jak zdrowo i świadomie (paradoks, ale w istocie tak jest) spać, przeczytacie TUTAJ.
 

Z ciekawostek...👨‍🏫

Okresowa głodówka - nawet jednodniowa ale powtarzana regularnie, niesie za sobą bogactwo korzyści. Pomaga między innymi w regulacji gospodarki hormonalnej, oraz oczyszcza nasze ciało z toksyn i odciąża cały układ trawienny, pozwalając tym samym organizmowi na skuteczniejsze wdrożenie procesów autoregeneracji.

Terapia Gersona – model żywieniowy polegający na spożywaniu wyłącznie surowych warzyw, owoców oraz piciu dużej ilości świeżego, wyciskanego soku z w/w. Terapia ta pomaga „cofnąć” wszystkie typy cukrzycy, oraz wyeliminować inne problemy natury krwi z cukrem w tle.

 

Mocne wsparcie – suplementy 💊

Pora na konkretną ekipę. Suplementy, z racji swojej natury działania stricte wewnętrznego, są niebagatelnym wsparciem gospodarki cukrowej – a więc i odchudzania. Proces utraty kilogramów zaczyna się, mówiąc kolokwialnie – w środku, więc wszystkie siły powinniśmy kierować właśnie tam. Co się przyda? ⬇️

📌Berberyna – najmocniejszy gracz w dzisiejszym zestawieniu. Używając fachowej terminologii, jest to alkaloid izochinolinowy występujący w grupie roślin pod nazwą berberysy. Charakteryzuje się on bardzo wysoką aktywnością biologiczną, co z miejsca wysuwa go na początek peletonu. Co ciekawe, związek ten wyróżnia również właściwość fluorescencyjna, przez co często jest używany do barwienia wełny, skóry czy drewna. Ludzkości znany jest od wieków, głównie w medycynie chińskiej gdzie z powodzeniem używano go do leczenia najróżniejszych dolegliwości oraz łagodzenia objawów. Ze względu na swoje szerokie zastosowanie i bardziej niż znaczący wpływ na tematy omawiane w artykule, pozwolę sobie na jego krótką prezentacje

Właściwości Berberyny. Jakie posiada? ⬇️

✅Przeciwutleniające

✅Przeciwbakteryjne

✅Przeciwbiegunkowe

✅Przeciwnowotworowe

✅Przeciwzapalne

✅Antydepresyjne

✅Wzmacniające odporność

✅Hamujące namnażanie grzybów z rodzaju Candida, ściśle powiązanych z nadmiarem cukru w diecie. Ich obecność poznać można po białym nalocie na języku.

Ponadto ⬇️

Skutecznie obniża poziom ciśnienia tętniczego a także cholesterolu we krwi. Lecz cechą jaka nas dziś najbardziej interesuje, jest jej przeciwcukrzycowe działanie.

 

Prawdziwy lek

Nim berberyna zaprezentuje nam pełnie swoich możliwości, po dotarciu do układu pokarmowego, zostaje poddana transmisji do układu krwionośnego. Następnie, po dotarciu do określonych komórek w naszym ciele, łączy się z wybranymi molekułami i restrukturyzuje mechanizm ich działania, identycznie jak w przypadku leków stworzonych w laboratoriach. Berberyna, obniżając poziom glukozy we krwi jest istotnym orędziem w walce z cukrzycą typu 2, ale i istotnym partnerem w skutecznym odchudzaniu poprzez regulacje hormonów pośrednio powiązanych z magazynowaniem tkanki tłuszczowej.

Moc natury

Prowadząc badania pod kątem leczenia cukrzycy, naukowcy doszli do dość niezwykłych konkluzji. Podczas porównania działania berberyny z metforminą, uzyskano wręcz identyczne efekty obu terapii. Potwierdza to skuteczność alkaloidu którą można przyrównać do oficjalnie zarejstrowanego leku. 

Forma i dawkowanie

Wyciągi z berberysu, a także preparaty zawierające berberyne, możemy spotkać w sklepach zielarskich, aptekach a także w dobrych sklepach z suplementami, pod postacią tabletek lub kapsułek. Dzienna, zalecana dawka waha się od 200 do 1000mg. Góra granica to 1500mg, której przekraczanie jest kategorycznie niezalecane ze względu na możliwość wystąpienia uszkodzenia układu pokarmowego oraz wątroby.

⚠️Uwagi⚠️

Berberyna sama w sobie, przyjmowana w odpowiednich dawkach nie powoduje skutków ubocznych. Nie ma też przeciwskazań do jej stosowania poza podawaniem jej dzieciom oraz kobietom w ciąży, bądź karmiących piersią. Poza tymi przypadkami, należy również zachować ostrożność w przypadku problemów natury wątrobowej.

Ok, mamy największy kaliber. Czas na mniejsze, lecz równie skuteczne ⬇️

✅Cynk

👉Ze względu na występowanie dużych złóż w trzustce, cynk to istotne pierwiastek przy biosyntezie i wydzielaniu insuliny.

✅Chrom

👉Niedobory chromu są dość mocno powiązane z nietolerancją glukozy i insulinoopornością. Jednym z objawów braku odpowiedniej ilości tego minerału w diecie, jest podwyższone łaknienie na cukier oraz wahanie stężenia glukozy we krwi. Poprawia on także metabolizowanie węglowodanów.

✅Magnez

👉Uważa się, iż podwalinami procesu insulinoporności są właśnie niedobory magnezu wewnątrz komórek. Dzięki korzystnemu wpływowi na receptory insuliny, magnez może bezpośrednio poprawić obraz glikemii.

✅Witaminy z grupy B

👉Grupa ta odpowiada głową za metabolizm węglowodanów, białek oraz tłuszczy. Dlatego w przypadku problemów z gospodarką cukrową, zapotrzebowanie na te makroelementy istotnie wzrasta. Na łamach licznych badań, niedobory np. witaminy B1 okazały się wspólnym mianownikiem w przypadku osób cierpiących na cukrzyce typu 1 i 2. Witamina B6 z kolei, poprzez blokowanie zwiększonej glikozylacji białek (wynik wysokiego poziomu cukru we krwi), powstrzymuje powstawanie wolnych rodników.

✅Witamina D

👉Niedobory sławetnej witaminy D, zwiększają odporność komórek na insulinę a także zmniejszają wydzielanie samego hormonu.

✅Tauryna

👉Ważny aminokwas. Przyczynia się do zmniejszenia hiperglikemii oraz uwrażliwia komórki na insulinę. Poprawia również wrażliwość wątroby na ten hormon, a także niweluje powstawanie stresu oksydacyjnego.

✅Resveratrol

👉Podobnie jak w przypadku poprzedników, związek ten zwiększa wrażliwość komórek na insulinę i stabilizuje poziom glukozy we krwi. Ponadto reguluje cały profil lipidowy, zmniejsza stany zapalne oraz stres oksydacyjny. Wykazuje także działania hamujące apetyt i nadmierne przybieranie na wadze.

✅Gymnema sylvestre

👉Znane od dawien dawna zioło pochodzące z Indii, gdzie leczono nim cukrzyce. Reguluje poziom glukozy we krwi oraz zwiększa wrażliwość komórek na insuline, czyli wykazuje działania mocno zbieżne z poprzednikami.

✅Cynamon (ekstrakt)

👉Cynamon poza wspieraniem działania insuliny, w postaci uwrażliwianiem komórek jest również inhibitorem, czyli substancją zmniejszającą reakcje chemiczną. W tym wypadku oznacza to, opóźnianie trawienia cząsteczek glukozy w cukrach złożonych.   

 

✅Kwasy tłuszczowe Omega 3

👉Regulując kompleksowo profil lipidowy, kwasy Omega 3 przyczyniają się bezpośrednio do wsparcia gospodarki cukrowej. 

 

Wszystko zaczyna się w jelitach

Brak zachowanej równowagi, pomiędzy konkretnymi szczepami bakterii zamieszkujących nasze jelita, jest ściśle powiązany z występowaniem problemów natury zaburzeń poziomu cukru. Badania wykazały ich związek z insulinoopornością, a również z procesem przybierania na wadze. Odpowiednia równowaga flory jelitowej, pod kątem wpływu na organizm ma znaczenie globalne. Najnowsze badania jasno wskazują związek występowania wielu chorób, z nieodpowiednio utrzymanymi jelitami. Jeśli do tej pory tego nie robiliśmy, warto zadbać o odpowiednio dobrany zestaw probiotyków który wesprze nasz układ trawienny. Równie ważnym czynnikiem jest także detoksykacja, którą warto zacząć właśnie od jelit. Dobrym wsparciem tego procesu może okazać się ziemia okrzemkowa, miękka skała powstała na skutek nakładania się na siebie pancerzyków jednokomórkowych glonów. Jest to jedna z lepszych form detoksykacji organizmu z toksyn, pasożytów a także złogów. Stosowana regularnie, jest znakomitym sposobem na utrzymanie prawidłowej przepustowości i czystości jelit. Przy jej używaniu, warto także zadbać o odtruwanie organizmu na wskutek przenikania części toksyn do krwiobiegu. Tutaj pomocy będzie NAC, aminokwas który poza swoimi właściwościami odtruwającymi, wykazuje także działanie ochronne receptorów insulinowych - co w niektórych przypadkach bezpośrednio, przekłada się na efektywniejsze tracenie na wadze. Przeciwdziała także powstawaniu insulinooporności, pomagając utrzymać prawidłowy poziom wrażliwości komórek na insuline. Więcej o tym ciekawym związku znajdziecie pod tym linkiem.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl