Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Orlen Paczka) już od 79,00 zł.
KREATYNA - WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ 0
KREATYNA - WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ

ENCYKLOPEDIA KREATYNY - DZIAŁANIE, RODZAJE, DAWKOWANIE I RANKING NAJLEPSZYCH OPCJI

Kreatyna to suplement doskonale znany każdemu miłośnikowi sportów sylwetkowych, ale nie tylko. Jej szerokie zastosowanie obejmuje praktycznie każdą dyscyplinę, w której główne skrzypce gra nasz układ mięśniowy i jest tam od lat, z powodzeniem wykorzystywana. Można powiedzieć, że to jeden z najbardziej uniwersalnych i bezpiecznych suplementów dostępnych na rynku, a przy tym jeden z najsilniejszych. Czy może być lepiej? Może. Bowiem to nie wszystko czego dowiecie się w poniższym artykule. ⬇️

 

Czym jest kreatyna?

Kreatyna to naturalnie występujący aminokwas w naszym organizmie. Znajdziemy go głównie w mięśniach, gdzie jego stężenie obfituje na poziomie do 98%, ale także w ścięgnach, wątrobie, nerkach a nawet w mózgu. Zależnie od masy ciała, nasz organizm sam uzupełnia i reguluje poziom kreatyny, operując wartościami od 1 do 3g. Jest swoistym magazynem energii krążącej w naszych komórkach, a także składową wielu procesów chemicznych, w tym także syntezy białek mięśniowych (ATP). 

Działanie kreatyny

Działanie kreatyny można porównać do uproszczonej charakterystyki turbosprężarki. Maksymalizuje ona produkcje fosfokreatyny, związku odpowiadającego za magazynowanie energii w komórkach mięśniowych. Po czym wyniku prostych zjawisk chemicznych, dochodzi do jej uwolnienia. Innymi słowy - mamy wtedy doładowanie pozwalające na znacznie cięższy i bardziej intensywny trening. Poprzez zwiększoną wchłanialność wody przez błony komórkowe, struktura tkanek mięśniowych staje się zdecydowanie bardziej grubsza, co za tym idzie - zwiększa się ich wizualna objętość zewnętrzna, a także nasza waga. Kreatyna stanowi fundament w procesie regeneracji włókien mięśniowych, więc w przypadku jej suplementacji możemy liczyć na częściowe zniwelowanie częstego efektu treningów - zakwasów. Bowiem wydzielanie kwasu mlekowego odpowiadającego za ten nieprzyjemny (choć zależy dla kogo) stan, ulega diametralnej redukcji. 

💦Efektu nasycenia komórek wodą można uniknąć stosując inne formy kreatyny, jednocześnie wciąż korzystając z jej palety zalet.✅

 

Najpopularniejsze rodzaje kreatyn

Dzisiejszy rynek oferuje wiele produktów zawierających nasz naturalny dopalacz. Główne różnice pomiędzy nimi to przede wszystkim zastosowana forma kreatyny, a także takie aspekty jak wchłanialność i rozpuszczalność. Co konkretnie wyróżniamy wśród dostępnych opcji?

Monohydrat kreatyny 📍
Ojciec chrzestny wszystkich kreatyn. Jest to najprostsza, a zarazem najtańsza forma tego związku. Składa się z połączenia cząstek wody i samej kreatyny, co stanowi doskonałe narzędzie do rozwoju masy mięśniowej i siły. Wraz z jej suplementacją chłoniemy, co prawdą nieco wody, lecz ma to swoje przełożenie na zauważalny wzrost siły i objętości mięśni. Do dziś jest przez wielu uważana za najbardziej skuteczną odmianę, w przypadku takich właśnie priorytetów.

Jabłczan kreatyny📍
Następca monohydratu. Duet kwasu jabłkowego i kreatyny w proporcjach 1:3. Jednym z głównych założeń jego stworzenia, była chęć zniwelowania nieco efektu nawodnienia komórek, jak w przypadku klasycznego monohydratu. Dzięki bardziej stabilnej strukturze od swojego poprzednika, jabłczan kreatyny charakteryzuje się o wiele lepszą rozpuszczalnością, a także przyśpieszonym wchłanianiem składników odżywczych. Finalnie, efekty treningu na polu sylwetkowym będą bardziej wyraźne ze względu na budowanie czystej masy mięśniowej, bez gromadzenia się nadmiaru wodach w przestrzeniach międzykomórkowych. W kwestii rozwoju siły zdania są podzielone i uzależnione od preferencji danego organizmu.

Chlorowodorek kreatyny📍
Kwas chlorowodorowy wraz z kreatyną. Pod względem struktury, jest znacznie bardziej zaawansowany od chociażby jabłczanu. Objawia się to przede wszystkim doskonałą rozpuszczalnością i wchłanialnością z racji dobrej tolerancji na obecne w żołądku, kwaśne środowisko. Znikają tym samym problemy na tle jelitowo-żołądkowym, jakie mogą wystąpić w przypadku suplementacji innych odmian kreatyny. Chlorowodorek wykazuje się także odpornością na zmieniające się Ph w przewodzie pokarmowym, co za tym idzie - w niskim Ph nie następuje jego przekształcenie w kreatynine, która zmusza wątrobĘ i nerki do cięższej pracy. W efekcie, mniej obciążone narządy absorbują znacznie mniej energii która może być wykorzystana przez organizm do innych celów, a także pozwala nam na stosowanie mniejszych dawek samej kreatyny. Prowadzone w tym segmencie badania, mówią o radykalnym wręcz skoku przyswajalności rzędzu kilkudziesięciu jednostek więcej od konkurencyjnych odmian. Zdania użytkowników są jednak mocno podzielone, dlatego efekty najlepiej sprawdzić samemu. Nie ulega jednak wątpliwości, że chlorowodorek kreatyny jest świetną alternatywą dla wszystkich osób z wrażliwym układem pokarmowym, który może nie tolerować jej innych form.

Cytrynian kreatyny📍
Połączenie jednej cząski kreatyny z trzema cząsteczkami, zjonizowanego kwasu cytrynowego. Charakterystyka działania jest mocno zbliżona do jabłczanu, główne zalety wynikające z suplementacji tej konkretniej odmiany to między innymi mniejsza retencja wody, brak problemów gastrycznych, dobra stabilność i wchłanialność. Pozostałe obszary działania pozostają bez zmian.

Orotan kreatyny📍
Ciekawostka ostatnich lat. Orotan to nic innego niż kwas orotowy, czyli witamina B13 charakteryzująca się zwiększaniem biodostępności. Orotany mineralne stanowią idealną pożywke dla naszego organizmu, który bez problemu je wchłania i wykorzystuje do między innymi, utrzymywania poprawnego pH w mięśniach. Kwas orotanowy pomaga utrzymywać zwiększone stężenie ATP, czyli mówiąć prościej - będziemy mieć więcej energii podczas treningu. Pomnażają się także wewątrzkomórkowe zapasy glikogenu poprzez lepszą absorbacje glukozy, a im więcej glikogenu - tym ciężej i wydajniej możemy pracować.

Creapure - alternatywa dla wegan i nie tylko

Część z Was na pewno spotkała się już z tym nazewnictwem. Kreatyna z takim dopiskiem, to najczystsza z możliwych forma monohydratu. Jest wolna od kreatyniny i wszelkich niepotrzebnych wypełniaczy. Lecz co najważniejsze - to w pełni wegańska formuła, co stanowi doskonałą opcje dla osób nie spożywających produktów odzwierzęcych. 

Zastosowanie kreatyny w rozwoju sylwetki i siły

To właśnie tutaj narodziła się legenda kreatyny. Światową sławę zyskała w latach 90, kiedy to na stałe zagościła w suplementacyjnym menu kulturystów. Nie bez powodu, jest to w końcu najbardziej anaboliczna substancja dostępna na rynku. Stosowana regularnie, zapewnia optymalny przyrost masy mięśniowej, wzrost siły i ogólnej wytrzymałości organizmu. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest stosowanie klasycznego monohydratu, ewentualnie jabłczanu lub innej formy która nie powoduje zatrzymywania wody, jeśli nam na tym zależy. Dużym uznaniem cieszą się jednak także stacki kreatynowe o których słów kilka poniżej.

 

Stacki kreatynowe sposobem na lepsze przyrosty?

Zacznijmy od tego czym w ogóle jest stack kreatynowy. To nic innego jak połączenie różnych form kreatyny, w celu zmaksymalizowania efektów płynących ze stosowania jej poszczególnych odmian. Dodatkowo, większość stacków wzbogacona jest o witaminy, minerały i substancje aktywne biologicznie pomagające w lepszym transporcie kreatyny do naszych mięśni. Stack kreatynowy należy dobrać do celów jakie zamierzamy osiągnąć. Jeśli zależy nam na zwiększonej pompie mięśniowej i pobudzeniu - wybierzmy stack zawierający AAKG, związek ten zwiększa wydzielanie azotu (NO) w organizmie. Ponadto wspomaga regeneracje, a z ciekawostek - pomaga usuwać toksyny z organizmu, co jest niewątpliwym plusem. Więcej tlenu w mięśniach, zwiększony przepływ krwii a wraz z nim więcej składników odżywczych - to sztandarowe cechy stosowania stacku zawierającego AAKG.

Top 5 stacków kreatynowych

Universal Nutrition Storm + Shock Therapy✅
Najbardziej klasyczny i kultowy zestaw z dostępnych na rynku. Starzy wyjadacze wiedzą, co potrafi takie combo. Prawdziwa moc rodem ze starej szkoły, kiedy liczyły się głównie wolne ciężary i intensywność. Dedykowany dla osób chcących zwiększyć mase mięśniową i siłe, w relatywnie krótkim czasie. Nie zaleca się go dla osób początkujących, choć w przypadku rozdzielenia tych dwóch produktów, można pokusić się o suplementacje jednego z nich nawet pomimo krótkiego stażu. Należy tylko uważać aby nie przekraczać zalecanej dawki.

   

Olimp Creatine Explode✅
Stary, dobry Olimp nadal utrzymuje wysokie notowania. Aż 6 form kreatyny które można już nazwać stackiem, (bez monohydratu, co może być plusem dla osób nie chcących zaobserwować gromadzenia się wody) zapewnia doskonały anabolizm i należytą regenerację. To doskonały wybór dla wszystkich którym zależy na pozyskiwaniu beztłuszczowej masy ciała i wzroście osiągów.

 

Trec Nitrobolon✅
Sprawca niezłego zamieszania w czasach kiedy branża fitness w Polsce dopiero raczkowała. A to za sprawą bombowych dodatków, zauważalnie zwiększających synteze tlenku azotu, przekładającego się na ogromną pompę mięśniową. Dedykowane dla osób którym zależy na zwiększeniu siły i wytrzymałości, bo właśnie w tym specjalizuje się Nitrobolon. Uwaga dla początkujących - nie poleca się przekraczania określonej dawki, ze względu na bardzo silne działanie pobudzające.

   

PVL Mutant CreaKong✅
Consensus pomiędzy jakością i ceną. Wysokiej jakości mieszanka kreatyn i przystępna kwota, czynią z tego produktu jeden z najbardziej pozytywnie ocenianych stacków. Skład jest niezwykle prosty, pozbawiony niepotrzebnych dodatków których działanie nie wpływa znacząco na efekt końcowy. W tym właśnie tkwi siła Mutanta od firmy PVL

.

Stacki kreatynowe - warto?

Jak najbardziej. Wybór jest na tyle duży i różnorodny, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Zarówno miłośnicy treningu siłowego jak i kolarze, czy zawodnicy sztuk walki. Ważne jest aby jasno sprecyzować czego konkretnie oczekujemy od danego stacku, bo właśnie na tym polega sens ich stosowania.

Aspekt zdrowotny stosowania kreatyny - czy kreatyna szkodzi nerkom?

Swego czasu, fora o tematyce kulturystycznej usiane były mitami o szkodliwym wpływie kreatyny na nerki. Treści tego typu do dziś można znaleźć także na portalach obcujących ze sportem i zdrowiem, w szerokim tych określeń znaczeniu. Takowe przeświadczenie, wiązało się najprawdopodobniej z nieumiejętną suplementacją samej kreatyny i wyolbrzymianiem osobistych odczuć. Zależnie od wybranej formy, kreatyna w mniejszym lub większym stopniu, ulega przekształceniu w kreatynine którą to muszą wydalić nerki - a więc wiąże się to z ich zwiększoną pracą. Ale czy oznacza to ich nadmierne obciążenie? Oczywiście, że nie. Ba, istnieją badania które jasno wskazują na związek poprawy pracy nerek z suplementacją kreatyny. Naturalnym jest że, musimy pamiętać o zwiększonej podaży wody w ciągu dnia i nie przekraczaniu określonych dawek, aby nie wiązało się to z niepotrzebną pracą nerek które zmuszone są wtedy do cięższej pracy. Generalnie kreatyna jest jedną najbardziej przebadanych substancji na świecie i bezapelacyjnie, najlepiej przebadanym suplementem, jak i jednym z najbezpieczniejszym. Dlatego nie ma żadnych podstaw, aby obawiać się jakichkolwiek efektów ubocznych przy jej stosowaniu. 

OPINIA INSTYTUTU MORFOLOGII NA TEMAT KREATYNY

Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, udostępnił w sieci obszerną pracę naukową na temat kreatyny w sporcie i medycynie z 04.11.2015r.. Opinia jest jak najbardziej pozytywna, kreatyna wręcz zbawiennie wpływa na wiele segmentów naszego organizmu nie powodując żadnych skutków ubocznych, poza oczywistymi nietolerancjami pokarmowymi w niektórych przypadkach i możliwością wystąpienia alergii w rzadkich. Zaskakująco pozytywny może wydawać się jest fakt, że zastosowanie kreatyny ma realny wpływ na leczenie wielu dolegliwości i chorób. Więcej tutaj.

Skuteczne dawkowanie kreatyny

Istnieją dwie szkoły. Tak zwane ładowanie, czy inaczej - faza nasycenia, lub dawka stała. Ładowanie polega na spożywaniu relatywnie wysokich dawek (od 20 do nawet 30g) przez maksymalnie tydzień, w celu nasycenia mięśni samą kreatyną. Metoda ta ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników, w świetle najnowszych badań takie ilości kreatyny nie zostają wykorzystane przez organizm i następuje ich wydalenie. Maksymalna dawka dzienna to 10g, podzielona po 5 i przyjmowana w dużych odstępach czasowych. Przy czym należy pamiętać aby traktować to w formie cyklu, nie dłuższego niż 2-3 miesiące. Za najbardziej rozsądną i optymalną dawkę uznaje się 5g, przyjmowane codziennie, także w dni wolne od treningów. Regularne stosowanie takiej ilości kreatyny, zapewnia odpowiedni poziom nasycenia komórek tym związkiem i bezpośrednio wpływa na liniowy przyrost masy mięśniowej oraz siły. Można ją także potraktować jako stałą suplementację, robiąc jedną przerwę w roku by odzwyczaić trochę organizm, co zaprocentuje lepszymi efektami. 

Kiedy i jak przyjmować kreatyne?

Najlepszy wariant to pora potreningowa. Zasoby ATP są wtedy mocno uszczuplone, a stężenie składników odżywczych w mięśniach, będzie największe w ciągu całego dnia. W przypadku suplementacji 10g dziennie, optymalne pory to rano i tuż po treningu. Najlepiej przyjmować ją wraz z węglowodanami. Dobrym rozwiązaniem może być szejk węglowodanowy w formie odżywki, wraz z osobno dodaną kreatyną. Należy pamiętać aby mieszać kreatyne wyłącznie z wodą, ewentualnie ze wspomnianymi węglowodanami w formie proszku.

Jaką kreatyne wybrać? Top 5 propozycji

Mając tyle propozycji do wyboru, nie tak łatwo znaleźć tą właściwą. Jednakże różnice pomiędzy tymi samymi wariantami kreatyn, będą jedynie w rozpuszczalności i niekiedy w przyswajaniu. Najważniejszy składnik oraz działanie powinien być taki sam dla większości uznanych marek. Dlatego w poniższym zestawieniu, głównymi kryteriami oceny będą rozpuszczalność, przyswajalność oraz stosunek ceny do jakości.

1.Universal Creatine ✅
Klasyk wśród kreatyn. Prosty, brutalny monohydrat który swoim składem zapewni to czego szukasz sięgając po ten produkt - czyli masę i siłę. Nic ponadto.

         
2. Olimp Creatine Xplode Powder✅
Wspominany już w dzisiejszym artykule, mix 6 form kreatyn od króla suplementów. Wszystko czego potrzebujesz na wyciągnięcie ręki.


3.Olimp Creatine 1250 ✅
Pozostajemy na szczycie. Czysty monohydrat kreatyny i jeszcze więcej substancji aktywnej w porcji. Planujesz zwiększyć siłę wraz z wytrzymałością? Ta opcja jest dla Ciebie. Szczególnie poleca się ją dla osób uprawiających sporty walki.


4.Trec CM3 ✅
Czysty jabłczan kreatyny który wyróżnia się z tłumu znakomitą przyswajalnością i wysoką biodostępnością. Dzięki dużej dawce kreatyny w porcji, doskonale realizuje swoje zadanie wykorzystując maksymalny potencjał zachodzących procesów chemicznych. Ogromny zastrzyk energii będzie idealną opcją dla osób związanych ze sportami wytrzymałościowymi, od pływania po kolarstwo. Jest to zdecydowanie jeden z najlepszych jabłczanów dostępnych na rynku.

   
5. ALLNUTRITION Creatine Muscle Max✅
Ta młoda marka zdołała już namieszać na rynku suplementów. Dobra, konkurencyjna cena, doskonała rozpuszczalność i bogaty wybór smaków to cechy za które klienci pokochali kreatynę od ALLNUTRITION. 

   

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl