Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Orlen Paczka) już od 79,00 zł.
Witamina C dla sportowców – czy warto stosować? 0
Witamina C dla sportowców – czy warto stosować?

Witamina C dla sportowców – czy warto stosować?

Witamina C to substancja, która wieloaspektowo działa na nasz organizm. Zazwyczaj kojarzy się z wysoką odpornością i remedium na przeziębienia, jednak związek ten jest także niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania mięśni, kości i stawów. Zwiększa też wydolność organizmu i jego wytrzymałość. To dlatego po witaminę C tak chętnie sięgają sportowcy i osoby aktywne fizycznie. Sprawdź, dlaczego warto stosować ten naturalny suplement diety w treningach.

Witamina C stanowi pierwszą substancję, która przychodzi nam na myśl, gdy chcemy rozpocząć suplementację wspierającą odporność. Sięgamy po nią zazwyczaj w okresie jesienno-zimowym. Oczywiście związek ten występuje też naturalnie w diecie. Najwięcej znajdziemy go w aronii, czarnej porzeczce, aceroli, dzikiej róży, cytrusach, natce pietruszki czy papryce. Jeśli nasz codzienny jadłospis nie zawiera zbyt dużej ilości tych składników, warto rozważyć suplementację witaminą C.

Witamina C dla aktywnych fizycznie – poznaj zalety!

A jak witamina C oddziałuje na organizm osób aktywnych fizycznie? Okazuje się, że połączenie tej substancji z treningami to idealna fuzja. Witamina C wzmacnia układ odpornościowy zdecydowanie silniej u osób intensywnie trenujących. Jeśli więc do tej pory doskwierały Wam często powtarzające się przeziębienia, polecamy zastosować suplementację witaminą C w połączeniu z ulubioną aktywnością fizyczną.

Właściwości antyoksydacyjne witaminy C

Warto też podkreślić, że witamina C to jednej z najsilniej działających antyoksydantów, a to ma szczególne znaczenie dla regeneracji potreningowej. Im więcej w diecie antyoksydantów, które niszczą wolne rodniki, tym ciało ma większą zdolność do samonaprawy. A nie da się ukryć, że każdy trening, mimo, że buduje mięśnie, poprawia wydolność czy spala tkankę tłuszczową, jest dla organizmu stresem i ciało po każdym takim wzmożonym wysiłku potrzebuje odpocząć, by wrócić do swojego naturalnego stanu homeostazy. To dlatego nie wolno też przesadzać z ilością treningów na raz, gdyż to wcale nie zwiększy ich efektywności, a wręcz przeciwnie, może się skończyć kontuzją i ogólnym zniechęceniem.

Witamina C a synteza kolagenu

Kolejną ważną właściwością witaminy C dla sportowców jest jej wpływ na syntezę kolagenu. Białko to jest niezbędne dla utrzymania stawów i innych tkanek miękkich w dobrej formie, a jak wiadomo, wszelkie elementy narządu ruchu są podczas aktywności fizycznej narażone na uszkodzenia. By zatem zapewnić sobie lepszą produkcję kolagenu, a co za tym idzie, wzmocnić stawy i więzadła, warto wspomóc się podczas treningów suplementacją witaminą C.

Witamina C na kości

Witamina C wspomaga również wchłanianie wapnia w kościach. To kolejny ważny aspekt, który zachęca do wprowadzania wysokich dawek witaminy C dla sportowca. Mocne kości są bowiem niezbędne podczas wszelkiej aktywności fizycznej. Dzięki witaminie C wapń jest lepiej przyswajalny przez tkankę kostną. Do tego substancja ta niweluje stres oksydacyjny, który często utrudnia przyswajanie tego pierwiastka.

Witamina C na mięśnie

Witamina C jest również bardzo ważna dla dobrego natlenienia mięśni. Prawidłowa podaż tlenu zapewnia im szybką regenerację i chroni przed zakwasami. Natomiast kwas askorbinowy odpowiada za przyswajanie żelaza w organizmie. Z kolei ten pierwiastek umożliwia łączenie tlenu z hemoglobiną, co decyduje o prawidłowym natlenieniu wszystkich tkanek i narządów, w tym także mięśni.

Witamina C dla sportowców – jak suplementować?

Suplementacja witaminą C jest stosunkowo bezpieczna. Wynika to z faktu, że związek ten rozpuszcza się w wodzie, nie jest zatem gromadzony w organizmie, a wydalany wraz z potem czy moczem. Trudno zatem o przedawkowanie kwasu askorbinowego, tym bardziej jeśli intensywnie uprawiamy jakiś sport. Wówczas zapotrzebowanie organizmu na witaminę C zdecydowanie wzrasta. Według standardowych zaleceń przeciętna osoba, nieaktywna fizycznie powinna przyjmować dziennie 70 – 90 mg witaminy C w zależności od płci. Z kolei osoby aktywne fizyczne powinny spożywać około kilkuset miligramów tego składnika dziennie, a w przypadku wyczynowych sportowców wskazany jest nawet 1 gram witaminy C. Zapotrzebowanie na ten składnik rośnie zatem wraz ze wzrostem naszej aktywności fizycznej.

Oczywiście nie jest łatwo przyjąć tak duże dawki substancji w postaci tradycyjnego pokarmu. Stąd witamina C dla sportowców polecana jest przede wszystkim w postaci suplementacji. Obecnie w sklepach takich jak Supleprofit.pl można znaleźć bardzo dobrej jakości produkty o znakomitej przyswajalności. Witamina C pozyskiwana jest w nich w możliwie najbardziej naturalny sposób. Często kapsułki zawierają sproszkowaną acerolę, dziką różę czy rokitnik będące najlepszymi źródłami tej dobroczynnej substancji.

Kiedy zażywać witaminę C – przed czy po treningu?

Jeśli ćwiczymy siłowo i zależy nam na rozbudowie mięśni, to suplementacja witaminą C nie powinna odbywać się zarówno przed jak i po treningu. Najlepiej jest zostawić ją na klika godzin przed ćwiczeniami lub kilka godzin po. Dlaczego tak? Ponieważ wzrost mięśni odbywa się poprzez wytworzenie w organizmie stanu zapalnego, który jest niezbędny, by tkanka mięśniowa mogła się powiększać. Jeśli zbyt szybko przyjmiemy witaminę C, wówczas zniweluje ona ten stan zapalny i wywoła proces regeneracji. Jak wiadomo jest on niezbędny, by mięśnie prawidłowo funkcjonowały, jednak powinien się rozpocząć po odczekaniu dłuższego czasu po treningu. Wówczas osiągniemy najlepsze efekty w przyroście masy mięśniowej. Tak więc witaminę C po treningu oraz bezpośrednio przed odradzamy, ale już w dalszej części dnia jak najbardziej. Pomoże ona zregenerować ciało i przygotuje je na następne wyzwania.

Na zakończenie warto wspomnieć, że witamina C pomoże również szybciej uporać się z zakwasami, które mogą pojawić się u osób dopiero rozczyniających przygodę z treningami. Suplementację kwasem askorbinowym warto zatem rozpocząć od pierwszych dni wzmożonej aktywności fizycznej. W ten sposób zatroszczymy się o ciało i wzmocnimy je podczas przyzwyczajania do większej ilości treningów.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl