Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty ) już od 99,00 zł.
Co zjeść po treningu siłowym? 0
Co zjeść po treningu siłowym?

Co zjeść po treningu siłowym?

Posiłek po treningu siłowym jest równie ważny jak ten przed, a może nawet ważniejszy. Po wysiłku bowiem organizm bardzo domaga się odpowiedniej dawki jedzenia, którą zużyje na regenerację mięśniową i dostarczenie sobie odpowiednich mikro- oraz makroskładników. Ważne zatem, by postawić na odpowiednio zbilansowane dania, które zapewnią ciału dokładnie to, czego potrzebuje. Jak to zrobić? O tym w artykule.

Dlaczego trzeba jeść po treningu siłowym?

Wiele osób, zwłaszcza tych na redukcji, kusi, by opuścić posiłek potreningowy i pozwolić organizmowi swobodnie spalać kalorie. Takie rozwiązanie nie jest jednak korzystne zarówno dla naszego samopoczucia, jak dla naszego ciała.

Bezpośrednio po treningu tworzy się tzw. okno anaboliczne, w którym organizm szczególnie potrzebuje zastrzyku energii, by móc zregenerować się po wysiłku. Jeśli nie dostarczymy mu niezbędnych makro – i mikroskładników, odbije się to nie tylko na efektach naszego treningu, ale też na zdrowiu i samopoczuciu. Unikanie posiłku potreningowego, w dłuższej perspektywie, prowadzi do zahamowania wzrostu tkanki mięśniowej, a nawet jej utraty i wiotczenia. Ponadto sprawia, że brakuje nam siły do wykonywania codziennych czynności, obniża także nasze zdolności do koncentracji i skupienia. Zwalnia również przemiana materii, co sprawia, że wolniej chudniemy. W dłuższej perspektywie unikanie posiłku po treningu nie przyniesie żadnych dodatkowych korzyści, a wręcz przeciwnie, sprawi, że mięśnie przestaną rosnąć, a tkanka tłuszczowa nie będzie spalana. Dlatego, zawsze po ćwiczeniach, należy sięgnąć po pożywne i zdrowe danie.

Co jeść po treningu siłowym?

Oprócz tego, że posiłek potreningowy należy zjeść, trzeba też zwróć uwagę na to, jak jest on skomponowany. Warto wspomnieć, że po ćwiczeniach mamy nieco większe pole manewru w wyborze potrawy. Możemy sięgnąć po produkty o nieco wyższym indeksie glikemicznym, gdyż organizm potrzebuje szybkiego zastrzyku energii. Nie namawiamy, by objadać się słodyczami, ale zjedzenie np. batonika energetycznego czy owocu, po intensywnym wysiłku pozostanie dla organizmu bez większych konsekwencji. Jeśli zatem planujemy jakieś odstępstwa od diety, oczywiście w granicach rozsądku, to potreningowe okno anaboliczne, jest na to najlepszym momentem.

Oprócz węglowodanów należy zadbać też o to, by w posiłku po treningu znalazło się białko. Jest ono niezbędne do przebiegu prawidłowej regeneracji mięśni po intensywnym wysiłku. Po ćwiczeniach warto zatem postawić na takie produkty jak nabiał, jajka, chude mięso czy ryby. Można też wypić shake’a proteinowego z dodatkiem odżywki białkowej.

Kiedy zjeść po treningu siłowym?

Oprócz tego, że ważne jest co, zjemy po treningu siłowym, trzeba też wziąć pod uwagę czas posiłku. Do 30 minut po ćwiczeniach najlepiej jest sięgnąć po przekąskę składającą się z węglowodanów prostych, która szybko uzupełni braki energetyczne i dostarczy glikogen do mięśni. Od razu po ćwiczeniach świetnie sprawdzą się banany i inne owoce z dodatkiem jogurtu. Dobrym pomysłem jest wypicie smoothie z dodatkiem białka np. konopnego.

Z kolei do dwóch godzin po treningu zjedzmy pełnowartościowy posiłek, składający się z węglowodanów złożonych oraz odpowiedniej porcji białka. W tym czasie najlepiej jest sięgnąć po pożywne danie obiadowe w postaci mięsa lub ryby z kaszą, makronem pełnoziarnistym czy ryżem. Całość wzbogaćmy sporą ilością warzyw, które dostarczą nam niezbędnych witamin i minerałów.

Jakie suplementy po treningu siłowym?

Jak już zdążyliśmy wspomnieć, po treningu najlepiej jest spożyć dobrej jakości preparat białkowy. Dostarczanie odpowiedniej ilości białka po treningu jest kluczowe dla organizmu i prawidłowego rozwoju mięśni.

Kolejnym ważnym suplementem, który warto stosować zarówno przed, jak i po treningu jest kreatyna. Przyspiesza ona wzrost mięśni, a także pomaga spalić nadmiar tkanki tłuszczowej. Warto sięgnąć po kreatynę zarówno wtedy, gdy chcecie schudnąć, jak i zbudować masę mięśniową.

Po ćwiczeniach warto przyjąć również aminokwasy BCAA, które w połączeniu z węglowodanami przyspieszą odchudzanie. Zwiększą też syntezę białek oraz wspomogą regenerację potreningową organizmu.

Z kolei, by dostarczyć ciału szybkiego zastrzyku energii, warto sięgnąć po preparaty typu Carbo, które uzupełnią zapas glikogenu w mięśniach.

Czy zjeść posiłek po wieczornym treningu siłowym?

Wiele osób czas na trening znajduje wieczorem. W takiej sytuacji zastanawiają się one czy, po ćwiczeniach nadal należy coś zjeść, czy udać się na nocny spoczynek bez jedzenia. Odpowiedź brzmi: zawsze, bez względu na porę, trzeba coś zjeść po treningu siłowym. Wieczorne posiłki potreningowe powinny być jednak mniej obfite niże te, które zjadamy w ciągu dnia.

Najlepszą propozycją na posiłek po treningu są wszelkie płynne dania np. węglowodanowo – proteinowy shake. Nie obciąży on nadmiernie żołądka, a dostarczy wszystkich makroskładników, których organizm potrzebuje po intensywnym posiłku. Najlepiej jest go wypić na 2-3 godziny przed snem.

Prawidłowa dieta a efekty treningów siłowych

Na zakończenie warto jeszcze raz podkreślić, że efekt Waszych ćwiczeń zależy w dużej mierze od tego, jak będziecie się odżywiać na co dzień. Szczególnie ważne są posiłki okołotreningowe. Te przed ćwiczeniami dostarczają energii do wysiłku, a te po nim regenerują mięśnie i stymulują je do wzrostu. Nie bójcie się zatem sięgnąć po pełnowartościowe posiłki nawet w momencie, gdy jesteście na redukcji. Paradoksalnie, prawidłowo zbilansowane dania okołotreningowe skutecznie podniosą Wasz metabolizm, a to przełoży się na szybsze spalanie tkanki tłuszczowej, niż wtedy, gdybyście odmówili sobie jedzenia.

Po treningu, oprócz wartościowego posiłku, warto zadbać również o inne elementy regeneracji organizmu. Warto w swoją rutynę okołotreningową wpleść masaże czy wizytę w saunie. Dobrze sprawdzi się także pływanie czy zwykłe spacery. Takie aktywności pomagają mięśniom się rozluźnić, niwelują zakwasy, a także dbają o ogólny dobrostan całego organizmu, co sprawia, że będziecie mieć więcej zapału i energii do codziennych treningów.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl