Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Orlen Paczka) już od 79,00 zł.
Które suplementy działają? Mamy listę! 0
Które suplementy działają? Mamy listę!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Działające suplementy - skąd czerpać wiarygodne informację?

 

Spis Treści

  1. Gdzie szukać działających suplementów?
  2. Grupa A - czyli lista najbardziej przebadanych i skutecznych suplementów
  3. Żywność dla sportowców
  4. Suplementy medyczne
  5. Suplementy o działaniu pobudzającym

 

Rynek suplementów nieustannie się rozwija, obecnie to jedna z najbardziej perspektywicznych gałęzi biznesu. Powszechnym zjawiskiem jest fakt, że tam gdzie w grę wchodzą duże pieniądze, nie każdy będzie grał uczciwie. Jak zatem szukać rzetelnych informacji, na temat działania poszczególnych preparatów? Wertowanie internetu może przyprawiać o zawroty głowy. Ktoś jednak pokusił się o ustandaryzowanie tej kwestii, w postaci ogólnoświatowej listy suplementów diety. Podmiotem za to odpowiedzialnym jest Australijski Instytut Sportu (AIS), który już od wielu lat stanowi uznaną markę w kwestii weryfikacji rynku suplementacyjnego pod kątem sportowym. Klasyfikacja badanych preparatów odbywa się według ściśle określonej hierarchii, okraszonej symbolami A, B, C, D.

Działające suplementy - gdzie ich szukać?

 

Właśnie na tej liście. To najbardziej wiarygodne źródło informacji, na którym bazuje wiele szanowanych instytucji ze świata sportu oraz dietetyki. W grupie A znajdziemy podstawowe i najlepiej przebadane suplementy, o potwierdzonym działaniu.


Do grupy B trafiają substancje, które z jakiś powodów wymagają dalszych badań. Wynika to często z niewystarczającej ilości danych lub niejednoznacznych wyników testów laboratoryjnych.


Grupa C skupia suplementy nieskuteczne, choć należy pamiętać, że ocena odbywa się pod kątem wyników sportowych, nie zdrowotnych. Więc niekoniecznie oznaczać to może całkowitą nieprzydatność danego preparatu. W ostatnim dziale pod literką D, znajdziemy suplementy zakazane przez Światową Komisję Antydopingową.

Zacznijmy zatem od podstaw.

Grupa A - czyli działające i najlepiej przebadane suplementy w jednym miejscu

To tutaj znajdziemy odpowiedź na dręczące wiele osób pytanie - co działa w tak licznym gronie preparatów? Zanim przejdziemy do omawiania poszczególnych specyfików, musimy zobrazować sobie samą grupę, która dzieli się na:

  • Żywność dla sportowców
  • Suplementy medyczne
  • Suplementy ergogeniczne

 

Żywność dla sportowców

Tutaj również mamy do czynienia z podkategorami. Jakimi dokładnie?

  • Napoje
    Szybko przyswajalne węglowodany w proszku, o odpowiednim stężeniu składników aktywnych.
  • Żele energetyczne
    Skoncentrowane źródło węglowodanów, w łatwej do spożycia i strawienia formie. Często jest to wygodniejsze rozwiązanie niż wypicie napoju.
  • Słodycze
    Podobnie jak w przypadku poprzedników, tu również mamy do czynienia z węglowodanami, tylko w słodkiej odsłonie. Najczęściej mają postać żelków.
  • Batony
    Energetyczne lub proteinowe, szybka i smaczna przeskąska w celu uzupełnienia niedoborów spowodowanych wysiłkiem fizycznym. O samych batonach więcej będzie tutaj.
  • Elektrolity
    Elektrolity w postaci proszku lub tabletek, stosowane podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Doskonale znane wszystkim biegaczom, kolarzom i osobom uprawiających sporty wytrzymałościowo-tlenowe.
  • Wyizolowane źródła protein
    Czyli klasyka gatunku, sławetne białko którego popularności chyba nic nie przebiję. W celu zasięgnięcia większej ilości informacji, zachęcamy do lektury pod niniejszym linkiem, o tu.

 

Suplementy medyczne


Stosowane w celach klinicznych i prozdrowotnych, coraz częściej także jako profilaktyka do której gorąco zachęcamy. Pod medycznym szyldem znajdziemy:

  • Żelazo
    Polecane zwłaszcza w przypadku diet wegetarańskich/wegańskich.
  • Multiwitamina
    Ale nie ta ze sklepu, w formie soczku :) mamy tu na myśli kompleksowe zestawy witamin i minerałów. Niezbędnych dla szerokiego zakresu reakcji chemicznych w organizmie, w tym związanych z metabolizmem energetycznym, wzrostem i naprawą komórek, ochroną przed degradacją przez wolne rodniki oraz funkcją nerwów i mięśni. Innymi słowy - oktany w naszym paliwie.
  • Witamina D
    Zyskująca coraz większą popularność witamina D, zasłużyła swoją personą na osobną podkategorię (i słusznie). Więcej o tej życiodajnej witaminie można przeczytać tu.
  • Cynk
    Zaskoczenie? Choć występuje w naszym ciele w śladowych ilościach, to jego rozpowszechnienie w poszczególnych komórkach, zasługuję już na większą uwagę. Odgrywa on kluczową rolę w metabolizmie węglowodanów i tłuszczów, a także w funkcjonowaniu układu odpornościowego. Nasze ciało nie potrafi go samodzielnie produkować, także suplementacja tego niepozornego pierwiastka jest wyjątkowo istotna.
  • Probiotyki
    Dobre ziomki bakterie, bez których nie bylibyśmy w stanie normalnie funkcjonować. Co nieco o probiotykach, zostało naskrobane tutaj.


No i mamy ostatnią podkategorię, moim zdaniem najciekawszą. Mamy tu bowiem wszystko to, co może podnieść naszą wydolność, siłę, wytrzymałość i ogólną kondycję organizmu.


Suplementy o działaniu pobudzającym


I nie chodzi tu oczywiście o przysłowiowego "kopa", choć i na to możemy liczyć. Mowa o specyfikach pobudzających wzrost mięśni, regenerację organizmu, wydolność czy wytrzymałość. A są wśród nich:

  • Kreatyna
    Jeden z najlepiej znanych i przebadanych oraz bezpiecznych suplementów, stosowany wszędzie tam, gdzie liczy się jak największa wydajność organizmu od strony mechanicznej. Informacyjna pigułka do połknięcia i przyswojenia kapki wiedzy, dostępna jest tu.
  • Kofeina
    Doskonale wszystkim znana, najczęściej pod postacią uroczej mulatki, kofeina swego czasu miała zostać wpisana na listę suplementów zakazanych w sporcie. W przeszłości (2003) już na niej była, ale tylko w przypadku określonego stężenia.
  • Beta-alanina
    Jedna z nowości, jeśli chodzi o przełomowe informację na temat wykorzystania w sporcie. Wyjątkowo wszechstronna w działaniu, pomaga między innymi w niwelacji niekorzystnego zjawiska zakwasów mięśni.
  • Glicerol
    W dużym uproszczeniu, pomaga on w zatrzymaniu wody wewnątrz komórek, na czas wzmożonej aktywności fizycznej, która mogłaby się wiązać ze znacznymi stratami płynów. Dociera do każdego zakątka naszego ciała, za wyjątkiem bariery krew-mózg. Ciekawa metoda optymalizacji wysiłku fizycznego, dzięki której nie jesteśmy narażeni na wypłukiwanie ważnych pierwiastków i ponowne ich uzupełnianie.
  • Sok z buraka
    Znana od dawien dawna, metoda na podkręcania wyników sportowych jak i działania samego organizmu, przeżywa obecnie swój renesans. Właściwości soku z buraka są dla nas zbawienne w skutkach, coraz śmielej mówi się także o jego przeciwnowotworowym działaniu, co może być inspiracją do jego profilaktycznego spożywania. W świetle AIS, został on umieszczony na liście ze względu na możliwość, zwiększenia dostępności cząsteczki zwanej tlenkiem azotu, co bezpośrednio przekłada się na wyniki sportowe.

 

Podsumowanie

Lista Australijskiego Instytutu Sportu, to bez wątpienia podstawowa pozycja w poszukiwaniu sprawdzonych suplementów. Wszystkie umieszczone na niej preparaty, według poszczególnych oznaczeń są dokładnie sprawdzone i przebadane, więc jeśli nie mamy personalnych przeciwskazań do stosowania któregoś z nich, śmiało możemy z niej korzystać przy zakupach, bez cienia obaw o stratę pieniędzy. 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl